Samen maken we Genk: Maakindustrie is centrale thema tijdens Gestelde Lichamen 2024

Na het vertrek van Ford uit Genk is de stad in actie geschoten. Ruim tien jaar later is de site omgetoverd tot een plaats vol mogelijkheden.

Nieuwe bedrijven maken nieuwe producten en creëren nieuwe jobs. Maakindustrie is dan ook het centrale thema tijdens de bijeenkomst van de Gestelde Lichamen 2024.

 

Wat doe je als er plots duizenden mensen in één klap hun job verliezen? Dan blijf je vooral niet bij de pakken zitten. Stad Genk toonde meermaals met welke veerkracht ze opspringt na een sociaal drama van die omvang. Na de sluiting van de Fordfabrieken veranderde een bruisende omgeving van het ene moment op het andere in een spookstad. Tien jaar later staat de site opnieuw in bloei. Dit mede dankzij de vlotte samenwerking tussen verschillende overheden, betrokken partijen en het SALK.

Onverwacht

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Gestelde Lichamen kwamen bijna 600 vertegenwoordigers uit de Genkse samenleving en het bedrijfsleven samen op Logistics Valley Flanders, ook bekend als de voormalige Ford-site. Op dezelfde locatie kwamen de Gestelde Lichamen in 2010 ook samen. Toen luidde de boodschap nog dat Ford zijn positie in Genk zou versterken. Op 24 oktober 2012 (exact 50 jaar na de eerstesteenlegging op 24 oktober 1962) klonk het helemaal anders: de productie verhuisde naar de fabriek in Valencia. Zo viel plots het doek over de fabriek in Genk.
De aanwezigen werden eerst rondgeleid op de nieuwe site. Een plaats die het voorbije decennium werd omgetoverd tot een terrein met logistieke spelers, nieuwe bedrijven met nieuwe producten en oude bekenden. Maar vooral een plaats met veel mogelijkheden. Daarna kwamen de genodigden samen in een hal van Genk Green Logistics, waar Nippon binnenkort zijn activiteiten in Genk uitbreidt.

 

Derde grootste


Wie aan Genk denkt, associeert de stad zelden met grote industrie. “Onterecht”, stipt burgemeester Wim Dries aan. “Onze stad is de derde grootste speler in Vlaanderen in de secundaire sector. Dat is de sector die grondstoffen verwerkt tot producten. Ook in de tertiaire sector hebben we onze plaats al goed opgeëist. Daar zijn we de achtste in Vlaanderen. Onder andere logistiek maakt hier een deel vanuit.”
“Maar de industrie staat in ons land onder druk”, gaat de burgemeester verder. “Door hoge loon- en energiekosten, is er een grote bezorgdheid om de-industrialisering. Daarom gaan wij in Genk op zoek naar een oplossing en roepen we vandaag alle partners op om samen met ons de zoeken hoe we de uitdagingen kunnen aangaan. En zo de Genkse industrie en logistieke kunnen verzekeren én versterken.”

 

40.000 jobs

“Begin 2024 kunnen we stellen dat er hier maar liefst meer dan 1.500 jobs zijn gecreëerd op de site”, vertelt schepen Alessandro Cucchiara. “En da’s nog maar een begin”, valt burgemeester Wim Dries bij. “De komende jaren worden hier nog tal van uitbreidingen voorzien, we mikken op nog eens 1.500 nieuwe jobs de volgende vijf jaar. Genk groeit, dat is hier erg duidelijk te zien. We staan hier vandaag op een duurzaam en toekomstgericht grootschalig bedrijventerrein dat zich internationaal kan meten en in de toekomst nog veel economische welvaart zal brengen voor Genk en Limburg.”

“We tellen vandaag in Genk 40.000 jobs”, gaat schepen Cucchiara verder. “Dat zijn er meer dan voor de sluiting van de Ford-fabrieken.” (zie grafiek onderaan)

 

Meer dan werk alleen

“Een stad die zich economisch ontwikkelt en uitbreidt, groeit op hetzelfde moment op vele andere vlakken”, vertelt schepen Cucchiara. “Hier zijn we in Genk natuurlijk ook mee bezig. Een stad is een raster: als één stukje verandert, beïnvloedt dat alle andere stukjes. En alle onderdelen zijn even belangrijk om het geheel te laten kloppen. Concreet hebben we het dan over de huisvesting van buitenlandse krachten, samenleven, kinderopvang, betrokkenheid van alle stakeholders,… en veel meer. Ook dat verliezen we niet uit het oog. We willen economisch evolueren, en nemen daarin de hele stad mee.”

 

Toekomst

“We staan hier vandaag dus op een iconische plaats en kijken naar de toekomst”, besluit burgemeester Dries. “Wat die brengt weten we natuurlijk niet. Maar we weten wel dat Genk, als altijd, strijdvaardig is en een open blik heeft. Dat betekent dat we ook willen experimenteren. En heel concreet gaan we daar vanavond al mee beginnen”, verklapt hij. “Tijdens de bijeenkomst gaan we eens kijken wat AI ons te bieden heeft. Als het experimentje lukt, ben ik misschien niet meer nodig”, vertelt de burgemeester met een knipoog.

 

Logistics Valley Flanders bestaat vandaag uit:

 

  • Dry Port (H. Essers): 350 werknemers
  • Genk Green Logistics (bestaat uit Stobart, Neovia, Nippon, P&O Ferrymasters en Konings): 350 werknemers
  • Port of Limburg: 20 werknemers
  • Equans Strabag: 20 werknemers
  • Machiels Building Solutions: 80 werknemers
  • Jacobs Transport (nog niet actief)
  • Youston: 65 werknemers
  • SML Rhenus: 90 werknemers
  • Hisupport: 540 werknemers