Ford Genk: een vooruitblik
Op 11 november was het 10 jaar geleden dat de mars van de toekomst plaatsvond in Genk.
na de allesveranderende aankondiging van Ford Genk over hun definitieve sluiting kijk ik met trots naar de ongelooflijke solidariteit in Genk terug. Het kenmerkt onze provincie dat we goed samenwerken in crisistijden.
Naar aanleiding van de sluiting van Ford Genk is er een nog grotere dynamiek ontstaan en hebben we als provincie, stad en Genkenaars getoond dat we absoluut niet bij de pakken blijven zitten.
Mensen terug aan het werk krijgen was de grootste bezorgdheid bij de sluiting. Het toenmalige SALK-plan moest de provincie een nieuw elan even. Al in 2019 waren drie vierde van de ontslagen Ford-medewerkers terug aan het werk. Vandaag de dag worden er op de oude Ford-site door de transitie die ontzettend vlot is verlopen en loopt, zelfs meer mensen aan de slag.
De bedrijven die intussen kozen om zich te vestigen op de oude Ford site dragen bij aan de transitie naar een toekomstgerichte, futureproof en robuuste site die bijdraagt aan bedrijvigheid en economische welvaart in Genk en Limburg.
Zo geeft Group Machiels aan dat er momenteel al een 300 FTE’s tewerkgesteld zijn op de site van GGL en tegen eind 2030 voorzien ze 650 à 1150 FTE’s tewerk te stellen.
Bij Machiels Building Solutions zijn er momenteel al 80 FTE’s aan de slag, aangevuld met interim-arbeid in de periodes van hoge productie-intensiteit.
Op de Dry Port (Essers) zijn er momenteel een 300-tal FTE’s werkzaam en zullen er tegen 2025 een 570-tal FTE’s werken. De Port of Limburg mikt op 170 FTE’s zodra ze live zijn in ±2025.
Bij Youston, die het Lear-gebouw overnamen in 2016 en er een nieuw ‘state of the art’ archiveringsgebouw in gebruik namen werken momenteel een 45-tal mensen, tegen eind 2025 verwachten ze een 85-tal mensen tewerk te stellen.
De tewerkstelling van SML Rhenus situeert zich momenteel omtrent de 75 FTE’s. begin 2024 mikken ze op een verdubbeling naar 150 FTE’s.
Op de Mondeolaan beweegt ook heel wat. Op de hoek ligt Project Hispupport, een hoogwaardig bedrijvenpark met een 60-tal units. Reeds 50% is verkocht met een tewerkstelling van 500 FTE.
De grond tussen SML/Rhenus en de Ford-site waar vroeger de landingsbaan voor de Fordhelikopter lag wordt door Transport Jacobs gekocht om er een bedrijf in goederentransport te exploiteren.
Zo zie je maar, Genk heeft een groot verleden met nog een grotere toekomst.
Een veerkrachtige stad, gemaakt door zijn inwoners. 10 jaar geleden begonnen we met z’n allen aan een nieuw, hoopvol hoofdstuk te bouwen!
Comments are closed.