Inhuldiging Logistics Valley Flanders

Het einde van een tijdperk, het begin van een toekomstvast verhaal.


Vrijdag 29 september 2023 huldigden we de Logistics Valley Flanders in en sluiten in minder dan 10 jaar tijd de reconversie van de Ford-site af.

De site onderging de afgelopen jaren een enorme transformatie. Na immense afbraakwerken en terreinsanering kwam ca 96 hectare nuttige bedrijfsoppervlakte ter beschikking. Er werd 30 hectare onthard, een kaaimuur van 430 meter gebouwd en vijf kilometer fietspaden aangelegd.

Logistics Valley Flanders vult de nood aan een watergebonden bedrijventerrein in deze regio in en zal de bedrijvigheid in Limburg een enorme boost geven. Dit via een trimodale ontsluiting: via binnenvaart, wegtransport en spoor. De reconversie van de Fordsite bedraagt 80 miljoen euro (excl. btw). De financiering gebeurde grotendeels door Vlaanderen, maar ook private partners hebben bijgedragen aan de transformatie.

Het einde van het Ford-tijdperk in 2014 kwam destijds bijzonder hard aan, maar de Vlaamse overheid en de stad Genk bleven niet bij de pakken zitten. Een Masterplan moest de voormalige Ford-site omvormen tot een state of the art-bedrijvenzone met de ambitie om zo’n 3.000 nieuwe jobs te creëren.In nog geen 10 jaar onderging de site een metamorfose en kunnen we erg trots zijn op het resultaat dat hier dankzij de daadkrachtige samenwerking tussen overheden en private partners is gerealiseerd.

https://www.tvl.be/nieuws/inhuldiging-van-het-nieuwe-logistics-valley-flanders-in-genk-159050

 

Vlotte samenwerking

De omvang van het project, maar ook de snelheid waarmee het werd gerealiseerd, maken van Logistics Valley Flanders een huzarenstuk. Dankzij de vlotte samenwerking met alle partners VLAIO, de provincie Limburg, Stad Genk, POM Limburg, FIT (Flanders Investment & Trade), Group Machiels, Intervest, H.Essers en de aannemers realiseerden we een trimodaal bedrijventerrein dat state of the art is inzake duurzaamheid en mobiliteit.

Na de sluiting van Ford wezen de neuzen van alle betrokken partijen snel in dezelfde richting waardoor deze site enorm snel is herontwikkeld. Met de jobs die we hier kunnen invullen, realiseren we een belangrijke doelstelling uit het SALK-plan. Limburg en Genk beschikken over sterke troeven en deze nieuwe site zal dat enkel nog versterken. Deze herontwikkeling luidt een mooie nieuwe toekomst in voor de werkgelegenheid in Genk en Limburg. Door tijdig te anticiperen heeft Fluvius bij de aanleg van de nutsvoorzieningen er meteen ook voor gezorgd dat de site helemaal klaar is voor de energietransitie. Zo kunnen de bedrijven die zich hier vestigen volop inzetten op duurzame technieken.

Watergebonden site

De ligging van Logistics Valley Flanders langs het Albertkanaal biedt heel wat extra mogelijkheden op het vlak van watergebonden bedrijvigheid. Op 14 september 2017 werd De Vlaamse Waterweg nv aangeduid als de ontwikkelaar van de (watergebonden) C-zone en als opdrachtgever voor de afbraakwerken, de saneringswerken en de aanleg van alle infrastructuur op het terrein. Daar bovenop werd ook een kaaimuur met een lengte van 430 meter gerealiseerd met het oog op de exploitatie van een containerterminal.

De Wide Span Gantry Crane op rails voor de overslag van containers en de voorziening voor stockage van containers volgt binnenkort. Voor de bouw van de kade met overslag- en stapelzone sloot De Vlaamse Waterweg nv een PPS-overeenkomst af met de concessionaris Port Of Limburg, een joint venture van H.Essers en Group Machiels, die de containerterminal in de toekomst zal runnen. Totale kostprijs voor het project langs het water is 17 miljoen euro (excl. btw).

H.Essers zag dat het goed was en bouwde de Dry Port Genk, de nieuwe inlandterminal voor hun chemiedivisie. Zij verwachten dat ze dankzij deze terminal 1.800 vrachtwagens per maand van de weg zullen kunnen halen, zowel voor inkomende als uitgaande transporten.

Aan de andere kant, op de B-zone, ligt het nieuwe logistieke park van het consortium Genk Green Logistics, een uiterst modern logistiek en semi-industrieel complex van ongeveer 250.000 m². Het park kwam tot stand dankzij een joint venture tussen Group Machiels en Intervest Offices & Warehouses. Ondertussen zijn Eddie Stobart, P&O Ferrymasters, Nippon Express, Neovia en Konings er thuis.

Fietsboost met nieuwe infrastructuur

Niet alleen de containerterminal (die door een havenverbinding bereikbaar is voor alle bedrijven) zal zorgen voor een modal shift, ook een netwerk van vrijliggende, dubbelrichtingfietspaden die de site doorkruisen zullen hiertoe bijdragen. Om de site en de Genkse havenregio een fietsboost te geven, werd in 2022 een engagementsverklaring afgesloten tussen heel wat partners. Dit moet het fietsgebruik verder stimuleren, de samenwerking bevorderen en initiatieven op elkaar afstemmen.

Bij de aanleg van de infrastructuur ging veel aandacht naar de fietspaden op de site. Er werd maar liefst vijf km nieuwe fietspaden aangelegd. Een dubbelrichtingsfietspad van vier meter breed maakt de verbinding tussen de Mondeolaan en Henry Fordlaan. Vrij liggende dubbelrichtingsfietspaden van drie meter breed ontsluiten de bedrijfspercelen.  Bovendien loopt het traject van fietssnelweg F76 (Genk-Tongeren) dwars door Logistics Valley Flanders. Dit maakt het bedrijventerrein bijzonder vlot en veilig bereikbaar voor fietsers.

Een groene en toekomstvaste site

Op het terrein van de voormalige Ford-site werd maar liefst 30 hectare onthard. De site heeft nu een groener karakter met de aanplanting van onder andere 570 bomen en de aanleg van 1.500 gemeenschappelijke groenparkings, groenbuffers en waterbuffers.

Als herinnering aan de geschiedenis van de site, werd een deel van de metalen vakwerkstructuur van de vroegere B-hal gedemonteerd in plaats van gesloopt. De onderdelen werden gereviseerd en als relict terug gemonteerd op een centrale plaats op de nieuwe bedrijvensite. Voor de feestelijke gelegenheid werd een Ford Taunus, het eerste model dat in Genk van de band rolde, getoond.

Ford Taunis 12M onder het Relict, de restanten van een deel van de B-hal

De ontwikkeling van de site werden uitgevoerd door de THV Ford 2020 (Aclagro, Aertssen, Deme Environmental en Mourik). De TM Herbosch Kiere nv – APK Wegenbouw NV stond in voor de aanleg van de kade. Studiebureaus: Tractebel Engineering en ABO.